Reklamacje
Informacje dotyczące składania i rozpatrywania skarg i reklamacji w Banku Spółdzielczym w Tworogu – informacje praktyczne
Każdy Klient Banku ma prawo zgłoszenia zastrzeżeń dotyczących usług świadczonych przez Bank lub jego działalności. Skargi / reklamacje należy składać niezwłocznie po wystąpieniu okoliczności budzących wątpliwości Klienta.
Bank zapewnia klientowi możliwość złożenia skargi / reklamacji:
- Osobiście w siedzibie Banku lub w dowolnej placówce Banku, w formie pisemnej lub ustnej, w godzinach otwarcia placówek.
- Telefonicznie - 32 285 74 62, 32 285 73 43.
- Listownie w formie pisemnej na adres siedziby Banku:
Bank Spółdzielczy w Tworogu
42-690 Tworóg
ul. Zamkowa 15
- Z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej wysyłając e-mail na adres: bank@bstworog.pl
Skarga / reklamacja złożona w formie pisemnej powinna zawierać:
- Imię i nazwisko lub nazwę klienta
- Adres korespondencyjny.
- Dokładny opis zdarzenia lub przedmiotu zastrzeżeń klienta.
- Oczekiwany przez klienta stan po rozpatrzeniu zastrzeżeń.
- Własnoręczny podpis klienta.
Formularze reklamacji dostępne są w placówkach Banku oraz na stronie internetowej.
Dodatkowo, w celu ułatwienia identyfikacji klienta, reklamacja może zawierać następujące dane PESEL, NIP lub REGON.
Bank może zwrócić się do Klienta o uzupełnienie dokumentacji zgłaszanej reklamacji, w przypadku w którym uzupełnienie dokumentów warunkuje rozpatrzeniem reklamacji.
Odpowiedź na reklamację, Bank udziela w formie pisemnej, mailowo (pod warunkiem, że Klient wyrazi na to zgodę), bez zbędnej zwłoki nie później niż w terminie:
- do 15 dni roboczych od daty otrzymania reklamacji (reklamacja dotycząca świadczonych przez Bank usług płatniczych),
- w przypadku pozostałych reklamacji w terminie do 30 dni kalendarzowych od daty otrzymania reklamacji przez Bank.
W szczególnie skomplikowanych przypadkach, gdy zachodzi konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ww. terminy rozpatrzenia reklamacji nie mogą zostać dotrzymane Bank przed upływem tego terminu informuje Klienta o przyczynach opóźnienia w rozpatrywaniu reklamacji, okoliczności, które muszą zostać ustalone dla rozpatrzenia zastrzeżeń Klienta oraz przewidywanego terminu udzielenia odpowiedzi na złożoną reklamację.
Termin, o którym mowa powyżej nie może być dłuższy niż 35 dni roboczych, w przypadku reklamacji dotyczących świadczonych przez Bank usług płatniczych (w szczególności reklamacji kartowych rozpatrywanych przy udziale Visa lub MasterCard), a w przypadku pozostałych reklamacji 60 dni kalendarzowych.
W przypadku niedotrzymania terminów określonych powyżej reklamację uznaje się za rozpatrzoną zgodnie z wolą Klienta.
Klient Banku może złożyć odwołanie do Zarządu Banku w terminie 30 dni od dnia otrzymania odpowiedzi na reklamację.
Klient w procesie odwoławczym ma prawo do:
- skorzystania z pomocy Miejskiego lub Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów (przysługuje Klientowi posiadającemu status konsumenta),
- zwrócić się do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, działającego przy Związku Banków Polskich w celu pozasądowego rozstrzygnięcia sporu (przysługuje Klientowi posiadającemu status konsumenta), adres strony internetowej: https://www.zbp.pl,
- zwrócić się do Sądu Polubownego przy KNF – adres strony internetowej: https://www.knf.gov.pl
- złożenia wniosku o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego (klient Banku będący osobą fizyczną) – adres strony internetowej: https://www.rf.gov.pl
- wystąpienia z powództwem do Sądu Powszechnego.
- Właściwym dla Banku organem nadzoru jest Urząd Komisji Nadzoru Finansowego z siedzibą w Warszawie, adres korespondencyjny Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego: ul. Piękna 20 00-549 Warszawa.
Informacja o zasadach składania i rozpatrywania zgłoszeń o transakcjach nieautoryzowanych w Banku Spółdzielczym w Tworogu
Klient Banku ma prawo do złożenia zgłoszenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej, które Bank jest zobowiązany rozpatrzyć zgodnie zasadami określonymi w art. 46 Ustawy o Usługach Płatniczych (Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020 poz. 794 z późń.zm.).
- Klient może złożyć zgłoszenie wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej w formie ustnej lub pisemnej tak jak przy zgłoszeniu reklamacji.
- Klient powinien złożyć w Banku zgłoszenie wystąpienia nieautoryzowanej transakcji niezwłocznie po jej stwierdzeniu. Zgłoszenie takie musi zawierać:
- numer rachunku lub numer karty związanej z nieautoryzowaną transakcją;
- imię i nazwisko Posiadacza rachunku/ Użytkownika/ Użytkownika karty;
- datę dokonania transakcji płatniczej;
- oryginalną kwotę transakcji płatniczej;
- nazwę akceptanta lub bankomatu w przypadku transakcji dokonywanych kartą debetową;
- wskazanie powodu złożenia zgłoszenia;
- potwierdzenie czy Użytkownik/Użytkownik karty był w posiadaniu karty w chwili realizacji transakcji płatniczej, której dotyczy zgłoszenie;
- potwierdzenie czy transakcja na rachunku płatniczym była wykonana z należącego do Posiadacza/ Użytkownika karty urządzenia umożliwiającego dokonanie tej transakcji.
W przypadku stwierdzenia przez Bank wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, Bank niezwłocznie po stwierdzeniu wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, to jest najpóźniej do końca kolejnego dnia roboczego, z wyjątkiem przypadku, w którym Bank ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać oszustwo, przywraca obciążony rachunek Klienta do stanu, jaki istniałby, gdyby nie miała ona miejsca.
Bank udziela odpowiedzi na zgłoszenie wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej w formie papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji z zastrzeżeniem, że udzielenie odpowiedzi na zgłoszenie w wybranej formie nie może powodować wystąpienia ryzyka ujawnienia tajemnicy bankowej osobom nieuprawnionym niezwłocznie po zakończeniu postępowania wyjaśniającego.